Най-големият парадокс на нашето време е, че децата – символът на чистота и бъдеще – вече не принадлежат на себе си.
Те принадлежат на системи. На алгоритми. На пазар. Съвременният свят превърна детството от естествено състояние в икономически ресурс.
Прожекция на 2 декември 2025 от 19:00 в кино "Люмиер", София
Проект контрол
скрити истини, които управляват света
Филм на Стойчо Керев
Джорджия Николова, Мартин Захариев, Иво Величков, Нора Пенева, Вълко Чобанов, Оксана Хорват-Станчева, Мадлен Алгафари, Кристиян Шкварек, проф. Бойко Рангелов, Христо Нанев, Росен Петров
Купете билети сега
или на касите на НДК
Преди децата мечтаеха да станат лекари, учители или откриватели. Днес, преди още да могат да пишат, вече имат профил, бранд и аудитория.
Социалните мрежи ги учат не на стойности, а на стойност – изчислена в гледания, харесвания и спонсорства. Светът вече не отглежда деца, а създава съдържание.
В сянка
В сянката на дигиталния прогрес се роди една от най-мощните и незабелязани индустрии – индустрията на детското внимание.
Тя няма лице, но има безупречен механизъм. Алгоритмите знаят кога децата се смеят, кога плачат, кога задържат поглед.
Те събират данни, които се продават, моделират и връщат под формата на нови зависимости.
Светът, който наричаме „модерен“, превърна екрана в родител, а вниманието – в злато. Детството вече се измерва не с преживявания, а с експозиции.
Корпорации, инфлуенсъри… дори семейства
И в тази безмилостна търговия участват всички – корпорации, инфлуенсъри, дори семейства, които несъзнателно продават невинността на децата си под формата на съдържание.
Но има нещо по-дълбоко. От езотерична гледна точка, детето е най-чистият носител на енергията на Съзиданието.
То е пряка връзка с Първоизточника. Съзнание без филтри, светлина без сянка. И когато тази енергия бъде канализирана през комерсиални системи, светът губи част от своята чистота.
Това не е просто морален проблем, а духовна криза
Вместо да ги учим на въображение, ние ги обучаваме на алгоритми. Вместо да ги пуснем да мечтаят, ги караме да се позиционират в живота.
И когато детето започне да се възприема като продукт, то губи най-важното. Усещането за себе си като душа.
Така възниква най-опасната форма на търговия: тази, в която цената не се плаща в пари, а в дух.
Програмиране
Светът не просто продава детството – той го програмира. Създава шаблони на поведение, модели на „успех“, които превръщат бъдещите поколения в копия на системата.
И докато се възхищаваме на новите чудеса на технологиите, пропускаме най-голямата загуба – изчезването на естествения човек.
Защото когато детето стане продукт, човечеството губи способността си да обича без цел.
А без нея, дори най-съвършеният свят е само витрина. Красиво подреден, но отвътре празен.