Сред безбройните мистерии на древния свят една тиха, но упорита прилика буди въпроси, на които официалната археология все още няма категоричен отговор.
Става дума за мегалитните жилищни структури, открити в района на Пафос, Кипър.
Премиера на 2 и 3 октомври 2025 от 19:00 в кино "Люмиер", София
Проект контрол
скрити истини, които управляват света
Филм на Стойчо Керев
Джорджия Николова, Мартин Захариев, Иво Величков, Нора Пенева, Вълко Чобанов, Оксана Хорват-Станчева, Мадлен Алгафари, Кристиян Шкварек, проф. Бойко Рангелов, Христо Нанев
Купете билети сега
или на касите на НДК
Те поразително напомнят на някои от архитектурните особености, свързани с варненския некропол, едно от най-старите свидетелства за организирана човешка цивилизация в Европа.
Как е възможно две културни системи, разделени от над хиляда километра и според традиционната историография, и от хилядолетия, да изграждат идентични жилищни или ритуални структури?
Случайност ли е това, паралелно развитие или нещо много по-дълбоко?
Варна и Пафос – на пръв поглед различни светове
Варненският некропол е датиран около 4500–4200 г. пр.н.е. и се свързва с най-старото обработено злато в света.
Археолозите там откриват не само погребални дарове, но и следи от сложна социална структура и културен разцвет.
Някои от каменните структури, открити в околностите на некропола, имат ясно изразен мегалитен характер.
Големи, внимателно оформени блокове, формиращи своеобразни помещения или оградени пространства.
В Пафос – древен център на култове и търговия на остров Кипър – в последните години се откриват мегалитни структури с почти идентична пропорция, форма и подредба.
Каменни блокове, издълбани ниши, кръгли или елипсовидни форми, свързани с обитаване или култово предназначение.
Разликите в епохите обаче не са толкова големи, колкото бихме предположили. Последните анализи датират определени структури в Пафос именно около 4000–3000 г. пр.н.е., което съвпада с късните фази на Варненската култура.
Случайна прилика или забравена връзка?
Приликата между двете групи структури не се изчерпва само с външната им форма.
Налице са и сходства в ориентацията на помещенията, в начина на изсичане на камъка, в символите, открити наблизо – спирали, соларни знаци, елементи на култово изкуство.
Някои учени спекулират с възможността за културен обмен чрез морския път по протежение на Черно море, Босфора, Егейско море и Кипър.
Други говорят за общ праизточник – високо развита преддинастична култура, останала в сянката на по-късните цивилизации.
Интересното е, че подобни мегалитни елементи се откриват и в Сардиния, Малта, дори край Дунава и във вътрешността на Балканите – сякаш част от мрежа на знание, архитектура и сакралност, обхванала огромен регион.
Какво крие камъкът?
Каменните структури не говорят сами. Те се нуждаят от контекст – и именно този контекст често липсва в традиционните интерпретации.
Защо две култури биха построили идентични жилища или ритуални съоръжения, ако между тях няма контакт?
Или ако наистина става дума за едно и също културно ядро, как така то е изчезнало от картата на официалната история?
Отговорът може да се крие в т.нар. „хипотеза за стара Европа“. Теорията, че преди индоевропейските нашествия континентът е бил обитаван от миролюбива, матрилинейна, висококултурна цивилизация.
Нейната архитектура и обредност са оцелели в отделни ядра, включително в Пафос и Варна.
Защо това ни засяга днес?
Да разберем тези връзки не е само научен въпрос. Това е въпрос на идентичност, на памет, на осъзнаване на дълбочината на европейската културна история.
Когато погледнем Пафос и Варна не като изолирани археологически точки, а като брегове на една и съща древна карта, започваме да разбираме, че миналото не е разделено, а свързано.
Въпросът „защо“ остава отворен…Но самото му поставяне може да отвори врата към едно по-дълбоко разбиране – не само за мегалитите, но и за самите нас.
НП/Пафос