от Андрей Пантев
В навечерието на деня, в който отбелязваме 1100 години от успението на Св. Климент Охридски, в Европарламента се появи проект на резолюция с искане да се забрани пропагандата на православието, за да се противодействало така на руската пропаганда по света! Причината е, че православието не е само религиозна принадлежност. Православието е различие и самостоятелност. Русия често пъти е обект на агресия по простата причина, че в своята история тя е показала способност да се развива, независимо от външно съучастие. Това се приема като смъртен грях, независимо че за самите руснаци е свързано с огромни усилия, изпитания и жертви.
Прожекция и среща във Варна, ФКЦ
7 ноември 2024 от 19:00 ч.
ПРОБУЖДАНЕТО:
Можем ли да излъжем матрицата?
Филм на Стойчо Керев
Исторически погледнато, под православие се разбира начин на живот въз основа на автентичното християнство. Изначално християнството се появява като факт и фактор в световната културна, религиозна и политическа история по различен начин от по-късните му изяви. Сега се връщаме към съдбоносното разделение между Изтока и Запада в християнската идея преди 17 века. Но причина за това разделение са деформациите в християнството, които много го отдалечават от изначалната му идея. Неслучайно православието се разпространява в цял свят, в това число и в Китай дори. То е християнство, което изглежда не така тоталитарно като католицизма, то е по-близо до християнския първоизточник. Руският патриарх не е папата на православието, както и Вселенският патриарх не е, въпреки вътрешната йерархия в системата.
Неразбираемо е обаче как може християнски парламент да обявява разпространението на един от клоновете на християнството за опасност и за грях, който трябва да бъде преследван. Поради липсата на комунизъм православието днес е индикация за самостоятелно възприемане на света – от битови традиции до начин на мислене, живот и поведение в международните отношения. Западът не може без враг. И понеже няма изяви на това различие като идеология, изведнъж Западът решава да нарече православието идеология. Макар че то е много повече от това. За да се противопоставят на Русия, някои на Запад очевидно вече си търсят и религиозно-духовно ситуационни причини. Поради това като последна крепост на самостоятелността е атакувано самото православие.
За България, която играе ролята на пощенски гълъб в разпространението на християнството чрез православие специално в Русия, това е един удар под кръста срещу нейния основен исторически, културен и религиозен приоритет. Разпространението на православието в Русия се дължи на България, но Русия днес е повече стожер на православието, отколкото донорът на православието – България.
Климент Охридски де факто е реализаторът на идеята за културен империализъм – думата е измислена от французите. В средновековна България са разбрали, че чрез религия, чрез култура и чрез писменост също може да се наложи самостоятелно развитие. Това е спасителната мисия на България за славянството и за православните народи. Православието е извоювана защитна система за православните народи. И от друга страна – начин за запазване на техния изначален християнски живот, различен от този на другите европейски общности. Климент не по-малко от Светите братя е символ на българските исторически приоритети – в създаването, разпространението и утвърждаването на писменост, религия и начин на живот. Православието е особено мислене и особено отношение между хората и Бога. В същото време поради своята демократичност то е уязвимо от външни намеси. Появата на въпросния проект в Европарламента говори и за друго – за едно снизхождение и дори презрение към православните народи и към Югоизточна Европа. Той противоречи на изначалната идея на Евросъюза за неговото богатство чрез културното многообразие.
В историческия живот на българите, а и на сърбите и на гърците, православието играе особена роля, не просто религиозна, а националноопределяща. Ако бяхме католическа държава, може би папата щеще да се застъпи за нас, но тогава щяхме да загубим своята самоличност като общност, която излъчва особен вид култура и особен вид себеусещане за мястото си в света. Дори да не бъде приета, такава резолюция е показателна, че се откриват различни фронтове срещу европейския Югоизток. Това е свидетелство, че се търсят причини за намеса, за диктат, пренебрегвайки идентичността на православните народи. Нека да не забравяме, че когато Наполеон нахлува в Русия, руснаците са наречени варвари, а той е приет от тях като антихрист.
В голяма степен обаче православните народи и ние самите като носители на генералната идея на православието сами сме си виновни. Ние днес говорим за католическия свят с по-голям респект, отколкото към собствената ни вяра, благодарение на която сме оцелели. Художници и писатели пренаписват фамилиите си с „оф“, за да покажат, че са повече европейци от българското простолюдие. Затова ми се струва, че пренебрежителното отношение към нас ще продължи.
препачатано от duma.bg
Заб. Екипът ни се опитва да установи от няколко източника дали такъв акт е подготвян от еврочиновниците.