Пробуждането, Ловеч

Среща и прожекция на "Пробуждането. Можем ли да излъжем Матрицата" в Ловеч

Новини

Невропластичното обучение ще ни промени завинаги

Американската армия търси начини да „хакне“ човешкия мозък, за да подобри когнитивните способности на войниците, пише британският „Дейли Мейл“.

Правителствената агенция

към Министерство на отбраната ДАРПА разкри, че финансира осем отделни научноизследователски експеримента.

Прожекция и среща в ЛОВЕЧ - Читалище "НАУКА - 1870"
12 март 2025 от 18:00 ч.

ПРОБУЖДАНЕТО:
Можем ли да излъжем матрицата?

Филм на Стойчо Керев

Купете билети тук или от касите на читалището

Целта е да се определи безопасно ли е да се използва електрическо стимулиране за „подобряване на способностите за учене и ускоряване на уменията за обучение“.

Това ще позволи бързо овладяване на сложни умения вместо обичайно необходимите хиляди часове практика.

Програмата „Целево невропластично обучение“

ще използва периферната нервна система за ускоряване процеса на учене.

Това става чрез активиране (посредством електрическа стимулация) на процеса „синаптична пластичност“. Ключов процес в мозъка участващ в ученето.

Програмата бе обявена за първи път миналата година. Сега научноизследователският отдел финансира осем научни експеримента в седем институции, за да разбере как може да се осъществи това.

Говорят експертите

„ДАРПА проучва синаптичната пластичност, за да определи съществуват ли безопасни и надеждни начини за повишаване на способностите за учене и повишаване на тренировъчните умения, необходими при мисиите по националната сигурност“, каза Дъг Уебър, програмен мениджър.

Целта е да бъдат открити физиологичните механизми. Тяхното стимулиране би могло да направи мозъка по-приспособим към учебния процес.

Това може да се използва за ускоряване процеса при изучаването на чужди езици.

Екипи в Texas Biomedical Device Center на Тексаския университет в Далас проучват този ефект по договор на стойност до $ 5,8 милиона възложен им от ДАРПА.

„От военния персонал се изисква да използва в трудни условия множество сложни моторни и познавателни умения. 

Управлението на тези трудни умения и свободното владеене на чужд език обикновено изискват хиляди часове практика.“, каза д-р Робърт Ренакер, председател на отдела по биоинженерство.

Някои екипи ще работят със специалисти по разузнаване и чужди езици,

за да очертаят платформата около настоящите практики на обучение. Те ще сравняват и инвазивни техники (като имплантирани устройства) с неинвазивна стимулация.

И освен етичния аспект на техниката ще проучат как да се избягват евентуални рискове и странични ефекти.

Изследователите ще проучват възможностите за използване на техниката в широк спектър от приложения.

Включително вземане на решения и пространствено навигиране, възприемане на реч и разпознаване на заплахи.

Програмата ще продължи четири години

През това време агенцията планира да покаже, че тези методи могат да доведат до поне 30% подобряване на способността за учене.

А също и способността за реализиране на уменията с минимални странични ефекти.

„Представете си, че се мъчите да научите нещо ново. Таблици за умножение или как да ударите топка за голф“, казва Ренакър.

Когато го направите както е необходимо системата се активира.

Чрез стимулиране на блуждаещия нерв по време на учебния процес, ние изкуствено освобождаваме тези химикали, за да поддържаме връзките активни по време на ученето“.

НП/ Дейли Мейл