Леонардо е може би най-любопитният човек, живял някога. Всичко, което виждал, го карало да се запита: как и защо?
Да Винчи е използвал кодове и шифри в много от документите и картините си. Той често е писал отдясно наляво.
И въпреки че картините му са били с религиозен оттенък, Леонардо съвсем не е бил предан християнин.
Кой е този странен човек?
Геният от средновековието е може би най-загадъчната фигура в света. Малцина знаят, че цялата му колекция от картини наброява едва 15, включително и двете най-известни.
Предвид разностранните му интереси, няма нищо чудно в това, че му е било невъзможно да се посвети само на една дейност – рисуването.
Достатъчно е да се погледне Витрувианския му човек, за да се усети геният му за рисуване на симетрия и образ.
На пръв поглед това е рисунка на човек в окръжност и квадрат. Но всъщност Да Винчи е решил един математически въпрос, над който мнозина са се мъчили безуспешно.
От къде започва всичко?
Идеята на Витрувианеца е, че конструкцията на храмовете и сградите трябвало да се основава на човешките пропорции, тъй като те били съвършени.
Човешкото тяло, с изпънати ръце и крака, трябва да се вписва в идеалните геометрични форми: окръжността и квадрата.
Амбициозният Цезариано нарисувал идеален кръг и квадрат, тангентни един на друг в четирите върха на квадрата.
После вписал човешка фигура, така че ръцете и краката й да докосват точките.
Резултатът бил една от най-непропорционалните фигури на Ренесанса. Нужен бил геният на Леонардо Да Винчи, който да реши тази задача.
Началото на гениалната творба
Той започнал с рисуването на човек с идеални пропорции, а после открил кръга и квадрата във фигурата.
Кръгът и квадратът са тангентни само в една точка – основата. Леонардо вкарал в рисунката няколко скрити уравнения.
Дължината на разперените ръце на човека е равна на височината му. Ширината на раменете е една четвърт от човека. От лакътя до върха на най-дългия пръст е една пета от човека.
А разстоянието от дъното на брадичката до носа, спрямо това от основата на косата до веждите, е едно и също.
Леонардо записва кодовете и наблюденията си в шифрованите си записи над и под рисунката. Но какво наистина е искал да сподели с нас гения остава загадка?
НП