България

Легендата за Асеновата крепост пази тайната си от векове

Римският император Юстиниан използва крепостта за защита на империята от нахлуващите славянски племена. Но какво остава срикто от очите на историята

Асеновата крепост

се намира над Бачковския манастир, който в миналото е разчитал на нейната защита и покровителство. Траките я изграждат като непристъпна в началото на прохода свързващ Тракия с Беломорието.

Римският император Юстиниан използва крепостта за защита на империята от нахлуващите славянски племена.

През IX век тя е преустроена от Византия,

за да охранява Беломорския проход и да осигури византийската граница в този район, разказва вестник Стандарт.

През Средновековието крепостта се превръща в укрепен град с цитадела (замък), в която е живеел управител, назначаван от владетелите и на България, и на Византия.

Най-значителен разцвет бележи

по времето на цар Иван-Асен II, който изгражда и допълнителна  защитна стена. В знак на уважение към делото му, по-късно тя е преименувана на Асенова крепост, а град Станимака, на Асеновград.

Разкрити са основите на феодалния замък, съдържащ комплекс от жилищни сгради, домашна църква, две водохранилища и крепостна кула.

Под замъка се намира двор

с добре запазената двуетажна църква „Света Богородица Петричка“ – шедьовър на християнската средновековна архитектура.

Твърди се, че западната й кула е пристроена по-късно от кръстоносците Крепостта е унищожена и опожарена през XV век от синовете на султан Баязид.

Легендата

На Бъдни вечер един странник се приютил до черквата при крепостта. Той видял тайнствени светлини да струят от храма и богомолци.

Те били облечени в одежди от отминали векове, да припяват химни във възхвала на Христос. А когато се чуло последното „Амин“, светлините угаснали.

Преданието през вековете е, че това е била последната служба на отец Антимос, който попаднал под Господния гняв, тъй като съкратил литургията и седнал на празнична трапеза в нарушение на поста.

След като прекалил с ястията, сърцето му се пръснало, а Бог го наказал в продължение на 500 години да служи същата литургия, но по каноните на вярата.

НП