България

Знаем ли каква минерална вода пием?

Федерацията на потребителите в България сигнализира за редица нарушения при бутилирането на води. Около половината от бутилираната минерална вода в търговските вериги е с подвеждаща информация. Според изследване, при което на случаен принцип са избрани над 15 търговки марки, при повече от 10 са открити нарушения. Изпратено е и писмо до здравния министър Петър Москов, в което федерацията изрежда многобройни нарушения, съобщава Агенция Фокус.

Оказва се, че един от основните проблеми е, че при някои производители не е написано съдържанието на флуор, който може да бъде опасен, ако е в големи количества. Около 400 млн. литра минерална вода се предлагат годишно на пазара в България. А на човек от населението се падат по 57 литра за година. Според Федерацията на потребителите около 50% са с подвеждаща информация на етикета.

София – хотел “Хемус”, зала “Преслав”

12 октомври 2024 г.

Как да управляваме успеха с НЛП похвати

Курс на Стойчо Керев

Заявете участие

В случая са били анализирани различни марки води. Вода КОМ например на етикета си е изписала важна информация с твърде малки букви, а вода „Петрохан“ също е нарушила правилата за етикетиране. Освен това Петрохан е географска местност и поставянето на името върху етикета заблуждавало потребителите, че водата е натурална и произхожда от този регион. И Девин обърквала потребителите. Марката предлага изворна вода, но според неправителствената организация хората свързват марката с минерална вода от района на Девин. Същият бил казусът с изворна вода Михалково. Хората можело да се объркат и при трапезна вода „Предела“. Предела се свързвал с натурална вода.

Според компетентните органи няма нарушение. От Федерацията на потребителите в България обаче не вярват на констатациите на здравните органи и ги обвиняват, че са манипулирали резултатите.

„В сектора цари пълен хаос“, категоричен е Емил Георгиев от Федерацията, цитиран от News.bg.

В същото време вестник „Монитор“ съобщава за бутилирана в гаражи чешмяна вода, която се продава за минерална, като отново цитира председателя на Федеацията на потребителите Емил Георгиев. Според него нередовните търговци използват шишета на известни марки и производители, а продуктът се търгува на по-ниска цена. Тази практика е само част от сивия сектор в бранша. Точна статистика обаче колко са нелегалните търговци няма. Например само в Хасково имало 3 гаража, в които се затваряла и продавала чешмяна за минерална вода.

От Федерацията на потребителите добавят, че ще сезират и прокуратурата, и Европейската комисия за казуса с минералните води.

НП/ по материали на News.bg и Вестник Монитор