Рембранд е известен с майсторското си използване на светлините и сенките и точните пропорции в картините си. Британски художник обаче твърди, че той е разчитал на комбинация от огледала и лещи, с които е прожектирал образи върху платното. Към това насочва не само приликата на нарисуваното с прожектиран образ, но и използването на подобна технология от съвременните му колеги, твърди Франсис О’Нийл.
Премиера на 2 и 3 октомври 2025 от 19:00 в кино "Люмиер", София
Проект контрол
скрити истини, които управляват света
Филм на Стойчо Керев
Джорджия Николова, Мартин Захариев, Иво Величков, Нора Пенева, Вълко Чобанов, Оксана Хорват-Станчева, Мадлен Алгафари, Кристиян Шкварек, проф. Бойко Рангелов, Христо Нанев
Купете билети сега
или на касите на НДК
Голямо впечатление на О’Нийл направили малките автопортрети на Рембранд, които са много подробни и с отлично контролирани пропорции. Затова решил да провери съществуващата вече теория, че някои ренесансови майстори са използвали оптични помощни средства. Това според него може да се докаже и с обикновено дамско двойно огледало и слънчева светлина.
С помощта на физикът София Палаца Корнър той проследява как са действали художниците и различните комбинации, които са правели. Използването на оптика обяснява леко изместения от центъра фокус на очите в автопортретите на Рембранд.
Източник: БТА