Новини

Разкодираха „Тайната вечеря“ на Леонардо

Смитсоновият институт е открил скритият смисъл в знаменитата картина „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи, която изобразява последната вечеря на Исус с учениците му. Този сюжет е бил изобразяван стотици пъти от много художници преди Леонардо, но те са изобразявали всички присъстващи на картината, с изключение на Юда Искариотски, с ореоли, което означава, че са светци.

Да Вичнчи, според италианския учен Марио Тадеи, който изучава творчеството на Леонардо, се е отказал от ореолите и е изобразил Исус и неговите ученици като обикновени хора.
„Леонардо не е използвал ореоли, защото е искал да покаже, че това са обикновени хора. В това е истинската тайна на Леонардо – в „Тайната вечеря“ няма нищо свръхестествено“, обяснява ученият.

Според Смитсоновия институт (научноизследователски и образователен институт в САЩ, към който е създаден голям комплекс от музеи – б.р.) Леонардо ни изпраща скрито послание, същността на което се състои в това, че Исус е бил смъртен.

Тадеи също припомня и друга история, свързана „Тайната вечеря“ – в книгата на Дан Браун „Шифърът на Леонардо“ и едноименния филм се развива теорията, че от дясната страна на Христос не е апостол Йоан, а Мария Магдалена. Според експерта, тази теория е научна фантастика, защото при рисуването на картината Леонардо се е ръководил от определени правила, на базата на предишни разработки на тази тема. На всички картини преди Леонардо, Йоан е бил изобразяван като млад ученик с женско, женствено излъчване.

По-специално това се отнася до разположението на хората в картината и тяхната външност. Йоан – най-младият ученик на Христос, наистина винаги е изобразяван като момиче. Според Тадеи, Да Винчи не би могъл да наруши това правило и той също е следвал традицията. Неговият ученик е трябвало да бъде разпознаваем като Йоан и Леонардо е направил точно това – нарисувал е неговогто разпознаваемо лице.  Според Тадеи, всички останали тълкувания за скритата Мария Магдалена“ са пълни гпулости и измишльотини. По времето на Леонадро е било много важно картината да е разпознаваема, а не натоварена с мистериозен смисъл.

---

Особено версиите, че в картината били скрити букви, най-еретичната мисъл по онова време е била тази за Христос като простосмъртен, като човешко същество като всички нас. И това Леонардо изобразява с цялото си майсторство и талант, за да ни предаде своето прозрение, че тези хора не са светци, не са извънземен разум, а са обиковени и смъртни като всички нас.

---

Източник: БТА